tirsdag den 8. december 2020

9. december

 9. december




MÅSKE EN ODDER
Jeg har et par gange set et halvstort svømmende dyr, i det vi kalder den store kanal. Ved inddæmningen af Egensefjorden blev den kaldt Nordre Landvandskanal, men det er den kanal der går fra Hasmarkmosen og ud i Egensedybet ved siden af Romsøhuset.
Det dyr som jeg har set svømme er for stort til at være en rotte eller en vandrotte. Hver gang er det forsvundet ind i sivene.
Både jeg og fårehundene har stirret med håbet om at se mere. Hundene har kigget med lyd på!
Mit bud er en odder, men det kan også være mink eller mår.
Som ung stod jeg en regnvejrsdag og fiskede i Holme å. Det var dengang vi boede på en græsmark hos en husmand på Okslundvej. Telt, stormkøkken og feltspade. Jeg havde lige haft kontakt med en stor bækørred. På den anden side af åen kom et mærkeligt dyr forbi, det havde ikke travlt, stoppede op og snusede. Snusede mere og løb videre med den specielle gangart, hvor det ser ud til at den skyder ryg.
Det var før mobiltelefonens tid, så det eneste billede der blev taget, var på min egen nethinde. Bagefter fortalte jeg det til en god ven, som kendte området bedre. Jo, den skulle være god nok, der var odder ved Holme å.
Senere har jeg mødt odder i Brande, hvor jeg fiskede i Skjern å på campingpladsen, inde i noget buskads var der noget, som havde fat i en fisk. Det lød på samme måde, som når jeg havde en fisk på krogen og den kom op i overfladen og sprællede. Næste dag fangede jeg en gedde med tydelige bidmærker på ryggen.
Campingpladsejeren fortalte, at odderne tog hans fisk fra den lille lystfiskersø han havde, hver gang han havde sat nye ørreder ud i søen, var det som om odderne havde læst en reklame med ’friske fisk’. Han havde fundet en stor odderhan kørt ihjel på vejen.
I går havde jeg et ærinde i Ansager, jeg holdt en pause ved Holme å. Stod og kiggede på det løbende vand, mens ravnene fløj over mig og snakkede. Jeg fik fyldt lidt på lageret af naturglæde, det er vigtigt i den her mørke tid.
Måske er det en odder jeg, har set forsvinde i tæppet af rød hestehov og svømme ind i sivene på den anden side af Nordre Landvandskanal.


VANDKANTS CHARME
et mærkeligt dyr
skønheden i vandet u
elegant på land







Ingen kommentarer: