mandag den 14. december 2020

14. december

14. december.





I morges da hundene hoppede rundt i sengen og skulle sige godmorgen, mærkede jeg en lille knop i nakken på Krummi. Det var en lille død flåt, hundene er sikret med et forebyggende middel som virker både mod lopper og flåter, men det er sjældent at opleve flåter på denne tid af året. En hel flåtudsendelse her https://www.dr.dk/radio/p1/vildt-naturligt/vildt-naturligt-18 Johan Olsen og Vicky Knudsen’s udsendelser kan varmt anbefales.
En lille historie fra Blomsterne og Bierne, den foregik mens jeg stadig boede hos mine forældre i Ungersbjerge. Flaget i dag er hejst for min gamle mor som i dag fylder 93 år.






Blomsterne og Bierne side 31 

SKOVFLÅTEN

Naturen kan også være ubehagelig, og skovflåten må betegnes som Danmarks farligste dyr.
Skovflåter er små mider med otte ben, som suger blod fra fugle og pattedyr, også mennesker.
For 100 år siden blev man opmærksom på, at flåter kunne overføre sygdomme til mennesker. I dag er den almindeligste overførte sygdom borrelia, men ved 98% af flåtbid sker der ingen smitte. Flåten har de senere år været i stor fremgang, mest fordi bestanden af rådyr har været stigende.
Min første flåt var i 1970, hvor vi var på lejrskole på Bornholm. En aften hvor jeg lå i soveposen og vel skulle mærke efter, at alt var der endnu i underbukserne. Man var vel en ung mand på det tidspunkt, var der noget, som ikke skulle være der, da jeg mærkede ekstra efter, faldt den af. Jeg greb det bløde og listede ud på badeværelset fra sovesalen og kiggede nærmere på det uhyggelige dyr, som jeg havde fostret i x antal dage.
Og det var ikke noget, vi talte om, så det her er første gang. Men heldigvis var det en af de 98%.


FLÅTEN BIDER
de farlige dyr
fornemmelse af skovflåt
kribler i mit skæg




Ingen kommentarer: