søndag den 5. juni 2022

05.06.2022 DANSK GRUNDLOVSDAG

 

05.06.2022 DANSK GRUNDLOVSDAG

Den danske grundlov er fra denne dag
i 1849
det var også en 5. juni
jeg mødte den kvinde
som jeg blev gift med
5. juni 1985, den dag Danmark
vandt 4 – 2 over
Sovjetunionen i Idrætsparken.

Så jo vi har sikkert et forspring
med Grundloven,
men når jeg møder
de unge ukrainere

der ikke har oplevet tiden før

murens fald, så vil de så gerne

forandre Ukraine fra at være
et korrupt oligarkland
til at være en del af Europa.

Tænk lige på
at Himlens Hundrede
var de første som døde
for at blive en del af EU
de små hår rejser sig
på mine arme
når jeg hører
en halv million
synge med på denne version af
Ode til glæden


Så mange har sunget
for vores Europa
så mange dør lige nu
for vores Europa
Det tænker jeg på lige nu
hvor jeg sidder i solen
med min elskede
en Grundlovsdag i fredelige Danmark


HIMLENS HUNDREDE
Der er helte som
ofrer sig og kæmper for
alt hvad vi har kært

https://www.youtube.com/watch?v=XfI-ZukxPcU&t=13s







Ingen kommentarer: