lørdag den 16. juli 2022

17.07.2022 ÅR 8 EFTER MH17

17.07.2022 ÅR 8 EFTER MH17


MH17
flyve på himlen
falde myrdet til jorden
flyve i himlen

Det er otte år siden
to hundrede og otteoghalvfems
uskyldige blev dræbt
af det russiske BUK-missil
kørt ind fra Rusland
låst fast
på MH17
og en russisk officer
trykkede på knappen.

Jeg har mest lyst
til at holde et blankt
stykke papir op til jer
og et minuts stilhed

Men jeg tror
jeg ærer ofrene mere
ved at dele ordene
så smerten til sidst
rammer de
skyldige.

Ham der beordrede
nedskydningen.
Ham der skjuler
sig
bag Kremls tykke mure.
Mens
de 298 lig blev
forsøgt samlet op
til en værdig afsked
og separatistiske ligrøvere
stjal alt af værdi,
var det nok også ham
der beordrede angreb på mine konti
fordi
jeg havde skrevet
det lille digt
der i den engelske version
nåede langt
ud i verden
og
den ukrainske version
oversat af vore ukrainske venner
Johannes Wamberg og Svitlana Zimnja
nu er de flygtninge
fra Ukraine.

МН 17
літати на небі
впасти вбитим на землю
летіти на небеса







Ingen kommentarer: