fredag den 1. juli 2022

01.07.2022 DIGTERBESØG

 

01.07.2022 DIGTERBESØG

Jeg vil meget hellere
skrive digte om
kærligheden
om
blomsterne og bierne
om mine indtryk og
skønheden når jeg færdes rundt i verden

Men
i otte år fire måneder
og fem dage
har krigen trængt sig på
jeg så
de unge på Maidan
få så mange tæsk af Berkut
jeg så
Himlens Hundrede blive ramt
jeg hørte alt for mange herhjemme
tale om et fascistisk kup
men
Sveta, Taras, Julia, Roman
og alle de andre jeg har mødt
ingen af dem er fascister,
og de fleste
separatister er russiske soldater
og Putin
gav ordre til at skyde MH17 ned

MH17
flyve på himlen
falde myrdet til jorden
flyve i himlen

og Putin
har hele tiden brugt gassen som våben
de 14.000 døde ukrainere
er rigtige mennesker
og heltenes navne
står skrevet på mindemuren

og Putin begår lige
nu krigsforbrydelser
i Ukraine
han vil udrydde alt hvad der er ukrainsk
derfor bliver mine ord
til krigsdigtdagbogen.

Tak for alle
dine kloge ord
Halyna Kruk
den onsdag aften
i Dansk Forfatterforening.
Tak for digtene.

Et lille ps

BLÅ GULT
han kører sig i
gult helten på cyklen, jeg
ser den blå himmel






Ingen kommentarer: