tirsdag den 22. november 2022

23.11.2022 RUSSERNES TORTURKAMRE

 

23.11.2022 RUSSERNES TORTURKAMRE

I min første bog
fra 1982 har jeg digtet

(KENDER DU PAPEGØJESTILLINGEN)

Tangen,
for os
et nyttigt redskab
for bødlerne
djævelens værktøj

En neurotisk angst
klæber til tangen
Skabt i kældrene
dybt under
jordens overflade
hvor mørket får
mennesker til at glemme
enhver form for
menneskelig adfærd

I for mange kældre
skriger ofrene
når tangen
knuser, hvad blev
skabt i en kærlig forening
mellem to.

Jeg tror det først var trykt i Amnesty Nyt
det var før Callamard satte
sig i chefstolen hos Amnesty.

For et par år siden skrev jeg
da jeg hørte om strømtortur
russiske torturkamre i Donbas

DEN STORE TERROR VERSION2
Putins telefon
sender strøm gennem fanger
krigsforbrydelser


Nu ser jeg billeder
af torturkamrene i alle de befriede områder
og det tomme blik hos de befriede
der har overlevet torturen
andre blev udfriet for lidelserne af
en kugle
og smidt i en tilfældig massegrav.

ONDSKAB
torturkamrene
findes i Zwastika land
der ligner Mordor






Ingen kommentarer: