torsdag den 17. november 2022

18.11.2022 MH17 DOMMENS DAG

 18.11.2022 MH17 DOMMENS DAG

MH17
flyve på himlen
falde myrdet til jorden
flyve i himlen

jeg glemmer ikke
Bertil Haarders rosende ord
om det lille digt
da vi lavede digterduel
på Radio 23syv.

I kampen mod Putins løgne.
Jeg skrev digtet om eftermiddagen
den 17 juli
da nyheden om nedskydningen
nåede mig på en tysk campingplads.
da jeg så russerne juble
fordi de troede de havde skudt et ukrainsk fly ned,
Jeg så også de russiske militser plyndre
ligene
og posere med deres ’rov’
”Den russiske verden!”

I dag den 17. november 2022
må det være slut
med alle de falske teorier
retten i Haag dømte
de russiske soldater
Igor Girkin
Sergey Dubinskiy
Leonid Kharchenko
livstid for forbrydelsen.

Jeg har sagt det siden 14
at det var regulære russiske styrker
der kæmpede i Ukraine.
Tænk lige
alle de gange danske redaktører
har afvist mine ord
fordi
de hellere ville blive i
illusionen om
separatister som oprørere
og ingen russiske støvler
på ukrainsk jord..
Tænk også
lige hvor meget lidelse
ukrainerne ville være
sparet for
hvis vores regeringer
havde sagt stop til Putin
dengang i 14.,
da Putin invaderede Krim
og Østukraine.








Ingen kommentarer: