søndag den 3. april 2022

03.04.2022 DØDEN I BUTJA

 

03.04.2022 DØDEN I BUTJA/BUCHA


I lang tid
skrev jeg kun
korte digte i haikuform
men
Putins krigsforbrydelser
er så store
at jeg må vælge
et blankt stykke papir

eller sætte flere ord
på rædslerne
så vi alle kan se
ondskaben i øjnene.

Det gjorde de fleste af os

dengang i Srebrenica
hvor de sorterede
mænd og drenge fra
og slog dem ihjel

det var serbernes
endlösung.


Da Z-tropperne
64. separate motoriserede riffelbrigade
forlod Butja
en lille by nordvvest for Kyiv
tog de mændene
mellem atten og
femogtres
bagbandt dem og skød dem

fire nøgne
kvindelig under et
tæppe
burde være et blankt stykke papir
uskrevet
jeg mangler ord for
hvad de har været
udsat for,

hvor mange gange
skal vi høre om
krigsforbrydelser mod folk
der bare vil leve deres eget ukrainske liv
i frihed,
før vi forstår denne endlösung,

det var måske det
de mobile krematorier
skulle bruges til.

Når jeg ser
de danske Putin – fortståere
tænker jeg
ville de også have forstået
Hipo-folk
Frikorps Danmark
Waffen SS
dengang nazismen
hed nazisme og
ikke
Putins Z-isme.







Ingen kommentarer: