lørdag den 18. maj 2024

18.05.2024 DEPORTATION

18.05.2024 DEPORTATION

18. Maj
er sorgens mindedag
lige som 23. Februar
og de andre datoer
for udrensning af det de kaldte folkefjender
Deportationsdage.

Alle jer der hævder
Den Russiske Verdens
ret til Krim,
I hørte ikke efter teksten
da Jamala vandt,
det var en fest
den dag i Kyiv
vi var der.
Og hørte på Tatarrestauranten Krym på Maidan

Jamala 1944


”Når fremmede kommer
De kommer til dit hus
De dræber jer alle
Og siger
Vi er ikke skyldige

Hvor er dit sind?
Menneskeheden græder
Tror du, at I er guder?
Men alle dør
Slug ikke min sjæl
Vores sjæle

Jeg kunne ikke tilbringe min ungdom der
Fordi du tog min fred væk
Jeg kunne ikke tilbringe min ungdom der
Fordi du tog min fred væk

Vi kunne bygge en fremtid
Hvor mennesker er frie
Til at leve og elske
Den lykkeligste tid
Vores tid

Hvor er dit hjerte?
Menneskeheden rejser sig
Tror du, at I er guder?
Men alle dør
Slug ikke min sjæl
Vores sjæle
Jeg kunne ikke tilbringe min ungdom der
Fordi du tog min fred væk
Jeg kunne ikke tilbringe min ungdom der
Jeg havde ikke mit fædreland.”



 





Ingen kommentarer: