mandag den 12. december 2022

13.12.2022 LUFTENS HELTE

13.12.2022 LUFTENS HELTE

Min far fortalte mig
om Churchills ord
til RAF heltene.
’Aldrig har så mange
haft så få
at takke for så meget’

Som 13 årig
kaldte von Rosens Biafra luftvåben
på min beundring
en David-kamp for retfærdig
mod en terroriserende Goliat,

det har fulgt mig lige siden
nu fortæller jeg mine børnebørn
at der er nye helte
i luften over Europa.
Med blå gule farver
på vingerne
og Trezybben på halen
kæmper de mod den russiske overmagt.

Mange har betalt
den højeste pris
en blandt mange
den 24. skød Oberstløjtnant Vyacheskav Yerko
en russisk Su-25 jager og to MI-23 helikoptere ned,
dagen efter i luftkamp mod en russisk Su-35
russeren faldt først,
Yerko blev selv ramt og reddede sig med
katapult
men russerne på jorden skød ham
da han hang i faldskærmen.

Helikopterne
der fløj forsyninger til Azovstal
og bragte sårede med tilbage
uden for russernes hærgen.
Der var store tab.
Der er mange helte
mange enker
mange børn der har mistet.
Men luftens helte fortsætter…

historien om Karya
Major Vadym Varoshylov
der jagede russiske terrordroner
Aka Irandroner
en dag med fem træffere
ramte vragstykker fra den sidste
han eget fly
og han måtte ud med katapult,
her var ingen russere
som skød efter en mand i faldskærm,
han venter nu på
et nyt fly
så han kan kæmpe.

Luftens helte i Ukraine mangler fly...








Ingen kommentarer: