mandag den 2. maj 2022

03.05.2022 ET MØDE MED AZOV

 

03.05.2022 ET MØDE MED AZOV

Jeg husker dage i Kyiv
aftaler på Veterano Pizza
og en snak
med Azov-veteraner,
de havde været med til
befrielsen af Mariupol
i 2014
og det russiske terrorangreb
med Grad den 24. januar 2015.


De kendte en næsten dansk
helt i Ukraine
Bokseren fra Birkerød
Isa Munajev.
Jeg viste dem digtet

ISA MUNAJEV OG…
der er helte som
ofrer sig og kæmper for
alt hvad vi har kært

Videre i snakken

kom vi til Amina Okueva
der blev dræbt af
en russisk lejemorder.
Jeg gav dem
et link til mit
lange digt om Amina
det findes på både
dansk, engelsk
og ukrainsk fra Gazata.ua,
de var mest begejstrede for
heltedelen


PUTIN KRIGEN DEN DAG I KYIV
Kadyrovs hitman
glemte alle russerne
fruen havde skudt


PUTIN KRIGEN DEN DAG I KYIV II
den smukke kvinde
havde lært at dræbe i
Grosnijs ruiner

PUTIN KRIGEN DEN DAG I KYIV III
og derfor blev hun
ikke til en ’sort enke’
den dag i Kyiv


min ven Jens Alstrup
ved meget mere om Azov
han har mødt både jøder
og muslimer i deres rækker
da han besøgte dem
ude ved fronten
dengang før storangrebet.

Læs også hans daglige opdatering
om krigen netop nu



Synes I ikke
alle jer der trækker nazikortet
at det er mærkeligt at Azov
har de her muslimske helte
og en jødisk præsident,
der er noget med jeres
Putin-italesættelse
der ikke stemmer, når I
nu stadig støtter
Zwastika invasionen.



https://gazeta.ua/articles/world-life/_amini-okuyevij-danskij-poet-prisvyativ-hoku/802671







Ingen kommentarer: