tirsdag den 27. april 2021

Tjernobyl 35 år.










 #Ukraine #Chornobyl #Tjernobyl #Belarus #Putin

I går var det 35 år siden atomkraftværket Tjernobol eksploderede.
Vores ældste var 2 måneder og vi var ret bekymrede, da først svenskerne fandt ud af at noget var galt, fordi arbejderne på de svenske A-kraftværker havde forhøjet stråling, når de mødte på arbejde.
Jeg besøgte stedet i 2016, samme dag som Jamela vandt MelodiGrandPrix for Ukraine med sangen 1944.
Jeg stemte i Ukraine på 1944. Faldt i søvn og vågnede ved det ukrainske sejrsfest i gaderne. Næste dag skulle jeg være det danske indslag til oplæsning på Bulakov museet, hvor jeg også præsenterede min bog 'Min Maidan Affære'.
Det største indtryk fra Tjernobyl var alle løgnene. De løgne som fældede Sovjetunionen, og den slags løgne Putin har genindført i Rusland.
Han vil også falde en dag, når det går op for den russiske befolkning, hvor meget han stjæler fra dem. Og når det går op for alle i vesten der støtter hans kleptokrati, og dermed støtter hans forbrydelser mod enkeltpersoner og andre lande.
I 2018 fløj vi over Belarus og Tjernobyl på vej til Kijev.
Jeg har også set Serien 'Chernobyl' og læst "Bøn for Tjernobyl" af Svetlana Aleksijevitj






Ingen kommentarer: