Kørekort til 16-årige for at holde dem bosat på landet. Det var ikke engang en valgbar politiker, som fremkom med ideen. Men den nordjyske trafikforsker Anker Lohman Hansen.
Kære trafikforsker skal vi ikke lige prøve at få knækket kurven med de unge knallertkørere, som er med i alt for mange uheld; inden de får lov til at sætte sig bag rattet i en bil.
Desværre sker en del ulykker også fordi mange kører alt for unge og uden erfaring/skoling. I de år jeg har arbejdet med unge mennesker, er det ikke så usædvanligt at møde drenge, som får en knallert i 14 års fødselsdagsgave.
Jeg mødte en som var meget sur på det ”fucking politi,” fordi han havde fået en ret stor bøde. Han var kun 14 og havde af gode grunde hverken knallertkørekort eller forsikring. Men han var ikke alene om at have dummet sig – hans forældre havde foræret ham knallerten – og nogle af hans lærere/pædagoger vidste godt, han kørte rundt på knallerten.
Denne unge mand venter desværre nok heller ikke til han bliver 18, inden han første gang sidder bag rattet i en bil på offentlig vej.
Måske kan nogle af de ansvarlige voksne, som også er omkring ham forhindre, at det sker, eller det sker i en stjålen bil, skæv og skidefuld.
Denne unge mand mener i øvrigt også, at det er kedeligt herude, hvor vi bor. Der sker meget mere inde i byen, siger han og fortæller om fede fester, slagsmål og hængen ud med seje gutter. Noget af det er sandt, andet er forestillingen om, hvad andre gør.
Måske kan vi hjælpe ham og alle andre, hvis vi igen i Danmark fik etableret en god tidssvarende offentlig trafik.
I forbindelse med min bog Overhaling sagde jeg i et TV2 klip, at det er fuldstændig vanvittigt, at vi lige nu gør den offentlige trafik dårligere og dårligere. I vores familie har det medført, at vi har anskaffet bil nr. 2 for at få hverdagen til at hænge sammen i en tid, hvor Fynbus næsten er gået i opløsning.
Tilbage til de unge og bilerne. Rådet for sikker trafik som 'Rådet' nu hedder kører den ene kampagne efter den anden for at få særlig unge mænd til at køre, så der er en reel overensstemmelse mellem egne evner, bilernes teknik og forholdene, hvor man kører. Og så samtidig afholde sig fra at køre i påvirket tilstand.
Hvordan tror den nordjyske trafikforsker, det ville blive, hvis også de 16-årige fik lov til at køre bil.
Jeg har i mange år været tæt på mange unge. Jeg har forsøgt at påvirke dem til at være en smule fornuftige. Nogle gange er det lykkedes, andre gange er det ikke. Der har været alt for mange dræbte og tilskadekomne fra lokalområdet. Det er ikke kun 'taber-unge', men nogle gange taber de hovedet og gør dumme ting. Det er mine erfaringer, jeg bruger i bogen Bøllevinger, som netop taler til drenge i knallertalderen, og deres fædre. Jeg tror at fædrene har begået lige så mange trafikdumheder, som sønnerne begår i dag. Trafikken er bare blevet mere intens, så konsekvensen af ens dumheder bliver mere fatale. Og så er den største gruppe unge vel stadigvæk ansvarlige og slipper de fleste gange godt fra små dumheder.
Jeg havde selv fornøjelsen af at deltage aktivt i hastighedskampagnen www.umf.dk, jeg leverede tekster og sad ved en email-brevkasse. En opfølgende undersøgelse viste, at kampagnen havde fået målgruppen til at sænke farten. Jeg tror også, at vi kan ændre på den dårlige knallert-trafik-moral med en aktiv indsats for at flytte rundt på opfattelsen af, hvad der er i orden at gøre omkring knallertkørsel.
Det er ikke godt nok når både forældre, naboer og pædagoger/lærere ser igennem fingre med at 14-årige kører rundt på knallert, og måske en knallert der kan køre 80 eller mere
Det er heller ikke godt nok, at nogle næsten oplever det som drengestreger når 14-årige kører rundt i stjålne biler.
Tilbage til transporten mellem land og by. Jeg forstår godt, at de unge foretrækker at gå på en skole i byen efter de første 9 år. Her foregår meget mere, er et levende studiemiljø. Nogle er på det tidspunkt klar til at flytte i en form for egen bolig, andre har stadigvæk lyst til at blive boende, hvis det er muligt at blive transporteret frem og tilbage.
Lige som mange af os voksne herude, der bor på landet og arbejder i byen, de fleste af os kører ind til byen i egen bil, men...
Løsningen på transporten i landområder må være, at vore nyvalgte politikere vedgår sig det ansvar, de har for at den offentlige transport fungerer. Og villighed til at betale, hvad det koster.
Vil man stadigvæk have helårsliv herude. Eller skal det være naturområder, hvor en urbaniseret befolkning holder ferie og nyder natur. Hvis det første er tilfældet skal der tænkes i brugbar kollektiv transport.
Ikke en personbil pr. person over 16-år.
Det sidste rædselsscenarie må også være en uacceptabel løsning nu, hvor vi sigter mod nye miljømål i forbindelse med klimakonferencen (fra næsten alle politiske partier).
Eller er det politisk grøn luft?
Nye tider, nye tanker. Kollektiv transport behøver ikke at være en stor bus. Det kan være minibus, telebus, letbane. Eller delebil hvor man finder en måde at fylde bilen op, når man alligevel kører.
Lige nu er privatbilismen på sit højeste, næsten! Den var lidt højere før den økonomiske krise, men ser vi fremad, skal der ske ændringer.
Jeg kan også huske, engang før mine forældre fik bil. Dengang lejede vi en minibus, når vi skulle på familiebesøg i Jylland. Den blev fyldt op med naboer, som skulle samme vej. Så blev folk sat af på vejen og samlet op sent på aftenen, når 'familiebussen' kørte tilbage. Det var de gode gamle dage, som var ret besværlige.
Men med de kommunikationsmidler vi har i dag, kunne vi godt organisere transporten på andre måder end hver person sin bil.
Hvis vi stiller os op om morgenen ved indfaldsvejene til byerne, så er der stadigvæk mange alenebilister, her ligger et transportpotentiale.
Jeg er også sikker på, at mange studerende som er ved at blive kørt agterud af for eks. Fynbus meget gerne vil bruge noget studietid på at finde egnede alternativer. Nye tiltag som kan konkurrere med de tiltag, som har jaget så mange kunder væk, at man nu taler om den negative spiral. Færre passagerer, nedlæggelse af ruter og dyrere ture.
Se det var næsten en lokalrutes omvej for at komme fra 16-åriges kørekort til en fremtidsorienteret trafik i landområderne.
Bjarne Kim Pedersen Fyens Stiftstidende 28.01.10
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar