søndag den 7. maj 2023

08.05.2023 FRA FJORDMARKEN

08.05.2023 FRA FJORDMARKEN

Under den høje himmel
i Fjordmarken med fårehundene
kan jeg godt forestille mig
en flad ukrainsk slette
med traktorer
der er i gang med forårsarbejdet,
over mig synger lærkerne
og et par viber råber
advarsel til hinanden.

Der er også fugle som synger
i Ukraine;
men jeg har svært ved at forstå
et pludselig glimt
på sletten i Ukraine
en mine droppet fra en russisk raket.

En dag talte jeg med en
ukrainsk ven
hun afbrød
’OHH, der kom en raket flyvende
over hendes lejlighed i Kyiv.
Vi afbrød og hun løb mod
beskyttelsesrummet i kælderen.

Jeg har svært ved at forestille mig
Kim på traktoren
skulle ryge i luften
fra en mine gemt i forårsjorden.
Jeg kan ikke forstå
at der i 2023
er en invasionskrig i Europa.

Hjemme i min radio
er hovednyheden
’Alt kan ske på en torsdag,’
fodboldkampe
rydder TV Skærmen
med overbetalte stjerner
helt væk fra verden.









Ingen kommentarer: