fredag den 12. marts 2021

Amnesty gik i Putins fælde da de fjernede Navalnyjs mærkat som samvittighedsfange

 https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE12810218/amnesty-gik-i-putins-faelde-da-de-fjernede-navalnyjs-maerkat-som-samvittighedsfange/

 
Her er teksten.

 AMNESTY INTERNATIONAL OG NAVALNYJ

Jeg er selv gammel Amnesty medlem. Var i 1977 med til at starte fangegruppe 58 b i Odense, og arbejdede her meget aktivt i en del år.
Siden som deltager i brevkampagnen og nuværende sms kampagner.
Jeg har altid haft stor respekt for arbejdet med samvittighedsfanger.
Men lige nu er Amnesty desværre endt i Putin-russisk spin. En målrettet kampagne om at miskreditere Navalnyj, og jeg vil da indrømme, de russiske troldemestre er dygtige. Med hjælp af nyttige folk her i vesten fik de lavet, hvad der lignede det, vi i gamle dage kaldte en brevstorm. I dag bruges sociale medier i stor udstrækning.
Navalnyj kam for ca. 15 år siden med nogle racistiske udtalelser, om indvandrere fra de kaukasiske lande.
Han har da også generet mig og mine ukrainske venner med tvetydige udtalelser om Putins besættelse og annektering af Krim.
Her var den myrdede Nemtsov anderledes klar i talen, da han lavede sin Ukraine-krigs-rapport. Den var lavet færdig, da han blev skudt af en dræberpatrulje i Moskva den 27. februar 2015. Og blev offentliggjort efter hans død.
Men Navalnyj arbejder nu som graverpolitiker og har stået bag afsløringerne af Putin-gruppens ufattelige tyverier fra det russiske folk. Det var ham, der lavede videoen med Medvedevs andehus af guld. Det medførte, at unge mennesker blev arresteret for at gå rundt med små gule plastikænder og sige quack, quack.
Navalny blev forsøgt slået ihjel med nervegift i underbukserne, kun en snarrådig luftkaptajn og en russisk læge er årsagen til at Navalnyj overlevede og kom under behandling i Tyskland. Den russiske læge er siden pludselig død!
Jeg hørte på det tidspunkt en hel del af de ledende ’russiskeksperter’ sige i pressen, at det måtte være sket uden Putins viden, for hvis det var Putin som havde ansvaret, så var Navalnyj død!
Senere har gravergrupper som Bellingcat i samarbejde med russiske graverjournalister fundet beviser for, at det var folk i Putins aktive tjeneste, der foretog forgiftningen. Lige som de har foretaget 2 gange forgiftninger af Kara-Murza en anden af de modige oppositionspolitikere i Rusland. Pyotr Verzilov fra kunstnergruppen Pussy Riots og en af baneløberne til VM finalen i Rusland blev også forgiftet og behandlet på et hospital i Berlin.
Når jeg undersøger på SoMe er der et sjovt sammenfald af navne som aktivt har været inde i smædekampagnen mod Navalnyj. Amnesty Internationals afdelinger rundt i verden modtog identiske mails, der indeholdt det enkle spørgsmål: ”Var Amnesty opmærksom på de fremmedfjendske udtalelser, Navalnyj var kommet med.” Jeg har også mødt danske pressefolk som helt ukritisk har modtaget og delt det, som jeg vil betegne som troldekampagne. De samme kredse angriber også gravergruppen Bellingcat, og beskylder dem for at være en del af den engelske efterretningstjeneste.
Jeg arbejder selv som menneskerettighedsaktivist, og har efterhånden en del erfaring med de målrettede kampagner som rammer, når jeg er kendt kritiker af Putins politik. De plejer dog at påstå at jeg er CIA-agent.
Amnesty faldt i fælden og fjernede samvittighedsfangemærkatet fra Navalnyj, og svækkede dermed kampagnen for at få ham frigivet efter den skueproces, der dømte ham flere års ophold i nutidens Gulag.
Det er faktisk uendelig trist, hvis det på den måde lykkedes Putins-troldehær at score et dobbeltmål.
De får både ramt Navalnyj og de får ramt Amnesty International, så organisationen bliver meget mere tandløs for eftertiden.
Til slut, hvis jeg skal kigge ud over den danske andedam omkring Navalnyj, så kan jeg varmt anbefale Masha Gessens artikel den 15.02.2021 i The New Yorker. The Evolution of Alexey Navalny’s nationalism.


Ingen kommentarer: