torsdag den 3. december 2020

3. december

 

3. december

En kold decemberdag, ravnene var på plads og drillede fårehundene. De kom tæt på da jeg tog et billede, måske skulle de se, hvad jeg lavede!







DEN VISNE MARK

Jeg undrer mig over den udvikling, der er sket med det kemiske landbrug, de sidste fyrre år. Mit første rigtige lønjob var som landbrugsmedhjælper på Bogården på Helnæs. Dengang i 1972 hed det karl eller ’knejt’.
Dengang på Bogården havde vi en roemark, der kun var blevet holdt ren med sprøjtemidler. Da vi skulle tage sukkerroerne op, var der flere bønder som kom for at se om vi kunne få roerne op af den jord, som måtte være hård som sten, når der ikke havde været en radrenser igennem. Eller en med roehakken, det sidste kunne jeg godt undvære, der var pokkers langt fra den ene ende til den anden i en roerække særlig før roefrøene blev poleret, så der kun kom én plante. Selv om der var plads til at lade tankerne flyve på langfart, eller gå og tænke historier!
En anden oplevelse med sprøjtning fra dengang. I min fars jordbærmarker, under plukningen når det var regnvejr, blev markerne med senga sengana sprøjtet med et mughæmmende middel. Det var tilladt at sprøjte fredag og så plukke om mandagen. Det var den lille Massey Ferguson, der blev brugt og for at give modvægt sad jeg på køleren, når vi kørte op ad bakken, hvor der i dag står vinranker fra Agger vin. Dengang blev der sagt, at i Holland blev alle grøntsagerne sprøjtet med det samme middel, når de var plukket, pakket og klar til at sende til forbrugerne.
Når jeg i dag ser de store sprøjemaskiner, der kører rundt på markerne, tænker jeg tit på dengang i 70’erne.
Og det er svært at forstå, det nødvendige i at slå alt grønt ihjel inden marken bliver pløjet.

VISSEN MED VILJE
det visnede grønt
var i vejen, bierne
flyver forgæves

Ingen kommentarer: