onsdag den 16. december 2020

17. december

17. december



Den anden dag fik jeg sendt et billede af Andrej Kurkov som med humor glædede sig over en god anmeldelse af hans bog De grå Bier i den engelske udgave. Det er stærk kulturpolitik at den danske udgave kom lang tid før den engelske. Andrej har et stort hjerte for litteratur, og det er hans fortjeneste, at jeg i 2016 blev det danske bidrag til fejringen af Bulgakovs 125 års fødselsdag i Kijev.
(Foto: Andrej Kurkov)





BIERNE
Lyngen blomstrer. Det lillarøde skær præger landskabet.
Gad vist, hvor mange insekter der ernæres herude?
Bierne arbejder og flyver frem og tilbage mellem det, der med nutidssprog nærmest må kaldes popup bistader, de flyttes i hvert fald ud til lyngområderne i blomstringstiden.
Og så må vi tage diskussionen et andet sted om konkurrencen melllem avlede bier, og de vilde bier!
I Bosnien har jeg set en lastbilanhænger fyldt med bistader, som blev flyttet rundt i blomstringssæsonen oppe i bjergene. På torvet i hver en ukrainsk by, står bisælgernes koner og faldbyder deres søde guld. Jeg har lige læst, at EU-biavlere forsøger at holde ukrainsk honning ude fra markedet og siger, det er lige så dårlig kvalitet som det kinesiske, bier der er sukkerfodret. Det ville en ukrainsk biavler med respekt for sig selv aldrig gøre. Selvfølgelig skal biflyvningslandets flag være på den honningbøtte, der sættes på bordet, også gerne med flyvested.
Lynghederne er et paradis af forpint natur, der har fundet sin egen paradisiske nøjsomhed, som vi kan tage til os en varm sensommerdag, måske også med lidt bær i kurven.
Honning er naturens eget apotek, siger biavlerne.
Hvis du læser Andrej Kurkovs De Grå Bier, kan biernes summen lindre krigens traumer, hvis du ikke bliver sprængt i tusind stykker.
Husk på, en bi stikker aldrig, uden den føler sig i livsfare, den ved godt, at et stik betyder døden. Jeg forstod først min egen bedstefars tale om bier, da jeg læste Kurkov.


GRÅ BIER
Hvad tænker bier
vingers vibration
breder sig til mig 


Ingen kommentarer: