tirsdag den 1. december 2020

1. december Blomsterne og Bierne Julekalender





1. december.
Jeg har snart lavet julekalender mange gange. Måske inspireret af min pædagogtid, hvor jeg fortalte kalenderhistorier for brugerne på Otterupgården, og de store børn på Aktivitetshuset.
Jeg skrev også bogen 24 dage til jul og lidt mere. Dengang var jeg også digter på H.C. Andersen Julemarkedet.
I 2
014 var jeg kalenderdigter i Fyens Stiftstidende med et dagligt nyt Haiku eller Twit-digt.
De sidste 2 år har jeg lavet ”krigs-kalendere” om den glemte krig i Ukraine. Der foregår stadig en glemt krig, lidt mere ’frozen’ nu end sidste år, og det er netop det Putin ønsker. Jeg lover, jeg stadig vil skrive om og for Ukraine.
Men julekalenderen i år kalder jeg
Blomsterne og Bierne julekalender som en fortsættelse af min nye bog.
Et dagligt nyt billede fra naturen netop nu og lidt historie med et digt. Min nyfortolkning af haibun.
Nogle dage et afsnit fra Blomsterne og Bierne.
Andre dage noget helt nyt.
Der er ikke mange blomster her i december og endnu færre bier og andre insekter i luften. Men naturen lever også netop nu, selv om det er mørkt derude.
Det er stadig aktuelt at kigge på og finde ens egne oaser midt i coronatid og klimakamp for en mere bæredygtig fremtid.
Julekalenderen vil være tilgængelig på facebook, min blog http://bjarnekimpedersen.blogspot.com/, på t
witter https://twitter.com/bjarnekim og instagram https://www.instagram.com/bjarnekim/.









UD AF NOVEMBER
November har været usædvanlig varm, og midt i denne uge viste udregninger en middeltemperatur på 8,7 grader. Siden er den faldet til 7,9 grader, som er 0,2 grader koldere end rekorden fra 2006.” (vejr.tv2.dk)
Det var lige før vi skulle have grillen startet op igen først i november, jeg har fødselsdag 05. november og jeg kan huske en gang med snevejr.
Vi nåede lige lidt hvidt drys fra oven sidst i november.
Ellers har corona og mink fyldt det meste, når jeg tænker i samme baner som Blomsterne og Bierne, kan jeg ikke forstå tankegangen med de nedgravede mink.
Det var altså før vi fik brugbare miljølove, at vi bare gravede affaldet ned.
Udryddelsen af dansk mink blev beordret og igangsat som en panikhandling. I stedet for at lade folk med forstand på at arbejde med mink, blev alle mulige fra forsvar, politi og beredskab sat ind. Jeg mindes
på et tidspunkt at se to storgrinende unge i et TV2 klip i gang med udryddelsen. (De er altså i gang med at slå andre menneskers livsværk ihjel).
Filmklip med levende mink på vej til forbrænding bliver delt. Filmklip med mink som bliver mast ihjel.
Dronebilleder af massegrave bliver delt. Grave der er blevet placeret, så de er en mulig trussel mod drikkevandsboringer og en badesø.
2 gange
blev der på motorveje tabt døde mink.
Det ligner panik.
Jeg kan ikke forstå, hvorfor det i 2020 ikke er muligt at styre aflivningen så skind og de døde kroppe kan udnyttes. Der må være en bæredygtig løsning, så alle de døde mink kan blive genanvendt af DAKA og andre som på en tidssvarende måde genanvender affald.
Massenedgravning er panik.



MINKGATE V
fire og tyve
dage til juleaften men
døde mink stinker

Ingen kommentarer: