fredag den 11. december 2020

11. december

 11. december



Jeg er tilflytter på Nordfyn, men min afdøde nabo Børge fortalte mig om aspargesmarkerne, som tidligere var her i de inddæmmede områder.
Jeg har selv gået utrolig mange skridt langs opsatte aspargesbede i Ungersbjerge, det er de marker, hvor Agger Vin nu har plantet vinstokke.
Gad vist om der i dag er mere jord med vinranker end med asparges i Danmark?
Jeg betragter stadig hvide asparges som en af mine favoritspiser, gerne i den helt enkle form:
Asparges kogt al dente. Tahindressing: 1 skefuld tahin, 1 skefuld citronsaft, 1 skefuld olie, 1 dl skyr eller græsk yoghurt. Kogte pillede fjordrejer. Anret på tallerken med asparges, dressing, øverst fjordrejer. Pynt med lidt af forårets grønne salat.






Jeg har selv et godt stykke med asparges i vores have.
Selv på denne årstid er aspargesplanterne flotte, når de står i efterårsfarver med røde bær. Spis dem ikke, de er giftige.
Arten kommer oprindelig fra varme og tempererede egne i Sydeuropa, Lilleasien og Nordafrika, hvor den findes langs flodbredderne. Jeg har selv set den i store mængder i udtørrede flodlejer i Nordgrækenland. Asparges kan findes vildtvoksende langs vore kyster, mest i den østlige del.
Den tåler saltvand, og man har tidligere lavet forsøg med vanding med saltvand, på den måde kunne man holde ukrudt nede.
Planten var kendt af ægypterne for 5000-6000 år siden og romerne dyrkede asparges for 2000 år siden.
Udover at den smager godt er den en kalorifattig kilde til folat og kalium.
Asparges blomstrer i jule-august og har en høj nektar og pollenværdi for bier.

KONGEN OVER ALLE GRØNTSAGER *
smagen af forår
de første asparges og
asparagus duft

* Goethe


Ingen kommentarer: