tirsdag den 15. december 2020

15. december

15. december








I går kom GLS med en pakke, en flaske hybenvin fra Højsgaard Mikrovineri. I forbindelse med udgivelse af Bierne og Blomsterne sendte vi en pressemail til Højsgaard, fordi jeg nævner dem i den historie, der er klippet ind herunder.
Kenneth fra Højsgaard foreslog, at vi byttede bog for vin, så kunne jeg smage deres hybenvin, og de kunne læse mine historier.
Vi drak et glas til lidt ost i går aftes, en nydelse, en vin der er meget bedre, end jeg husker min ungdoms hybenvin. Det er hyben fra Odsherred, der er brugt til vinen, den kan bestilles på Højsgaard Mikrovineris hjemmeside https://www.hoejsgaardmikrovineri.dk 





Blomsterne og Bierne side 38

HUNDEROSER

Hunderose er naturligt forekommende i Europa, Nordafrika og størstedelen af Asien. Den er sund med et stort C-vitaminindhold og bliver brugt af både helsekost- og medicinproducenter. I det sene efterår og vinter er den vigtig næring for fugle og pattedyr.
Det var den slags hyben, de store drenge brugte som kløpulver ned af ryggen på de mindre. Og mødrene brugte til hybenmarmelade, da jeg var barn. Min faster lavede en god hybenvin. Det var før, vi begyndte at importere vin i store mængder fra hele verden. Dengang var festdrikken øl og snaps produceret i Danmark.
Og man var næsten ikke begyndt at plante Kamchatkaroser eller rynket rose. Det er dem, der nu er lavet en national handleplan for at få udryddet. Hunderosens hyben er mindre og besværligere at plukke, men der er i dag en lille nicheproduktion til helsekost. Der bliver også produceret kommerciel hybenvin i Danmark af Højsgaard Mikrovineri. Og Skagen bryghus har en Hyben Ale.

Tidligere var der også en større produktion af hybenvin i Bogense.


KLØPULVER
hunderoserne
kæmper mod invasive.
Fasters hybenvin






Ingen kommentarer: