onsdag den 24. august 2022

24.08.2022 Ukraine

 24.08.2022 UKRAINE


Under den blå himmel
står solmodne marker,
Ukraine
der i så mange år
har kæmpet for at få lov
til at være Ukraine
få lov til
at tale
at tænke
at skrive
på ukrainsk.

Jeg har stået under
et ukrainsk flag
og råbt
Slava Ukraini
Heroyam Slava
på Maidan Pladsen.
Jeg bærer en trezyb
om min hals
en gave fra Ukraine.

Jeg har læst digte
af Taras Shevchenko
jeg har selv gendigtet på dansk

Kæmp og du skal sejre
men for at vække vores slumrende frihed
må vi gribe til våben sammen
slib og skærp vores økser
og de skal stå klare!
(Taras Shevchenko)

Jeg læser digte af Stus.

VASYL STUS
Stus blev dræbt i Perm
men hans ukrainske ord
overlevede.

Og lige nu ligger
Words for War på mit natbord
mens I kæmper
for at have lov til
at være Ukraine
have lov til
at tale
at tænke
at skrive
på Ukrainsk i et frit Ukraine.







Ingen kommentarer: