torsdag den 11. februar 2021

ØSTENVIND et Haibun om Putin og Nord Stream 2

 








Dagens haibun.
ØSTENVIND
En kold vind rammer mig på min morgentur med fårehundene, en byge med frostsne bider i huden.
Godt jeg har taget min orange balaclava på, den er købt til en af mine oplæsninger som en solidaritetsstøtte til de modige frontkæmpere i Pussy Riots.
Den gør også praktisk gavn mod vintervejret. Ved ikke helt om den er forbudt at bære i Dagens Danmark!
Vinden er i øst, og den rammer mig, som jeg blev ramt i går aftes og et godt stykke ind i natten.
Den tyske præsident udtalte de fantastiske ord ”vi skylder Rusland Nord Stream gaslinjen for nazi overgreb.”
Ok så er tysk prostitution nået så langt! De har jo også en tradition med ’altkansler’ Schröder, den gamle STASI man Warnig, russerfonden med Schwesig i spidsen.
Bare pengene er store nok, så er demokrati ligegyldigt, er det læren efter nazi-overgreb.
Hvis jeg skal følge udsagnet, så var halvdelen af ofrene i Sovjet slet ikke russere. Op mod 10 millioner ukrainer blev ofre, hvad med alle de polske ofre osv.
Hvis historien skal bruges til retfærdiggørelse, skal vi alle også huske de millioner af ukrainske ofre for Holodomor.
Mine ord er også rettet mod den danske regering. I har givet tilladelse til færdiggørelse af NordStream2.
I har et regeringsgrundlag om en grøn omstilling og en fornuftig energipolitik, vil I lige forklare mig, hvor denne gaslinje har sin plads i den grønne omstilling.
Har I et overblik over, hvor mange danske virksomheder, der har tjent store penge på at hjælpe Putin med at binde Vesteuropa til russisk gas.
Når gassen først flyder, så flyder både korruption og pression også gennem gasrørene. Og det bliver endnu sværere, hvis man i den danske regering og EU, skulle få lyst til at lave andet end symbolpolitik over for Putins overgreb mod Navalny og anden opposition og lande som ikke vil være marionetter for Putins styre.


HØJ TRYK FRA ØST
En kold vind blæser
fra øst, I sidder i læ
bag glasfacader

Ingen kommentarer: