lørdag den 13. februar 2021

DAGEN FØR VALENTINES DAG OG FASTELAVN

 






DAGEN FØR VALENTINES DAG OG FASTELAVN

Det er en smuk morgen, og kold. Termometret står på cirka minus 13. Da jeg henter aviserne i postkassen, kigger jeg lige på bilens termomenter minus 10.
Det er vinter i Danmark, nu oplever vor tids børn også en vinter med frost og sne, som får en plads i erindringssporet ”Dengang jeg var barn”.

Fruen tager på arbejde i deres værested.
Jeg går morgenturen med fårehundene. Først skal ænderne have vand og mad, deres lille andedam er frossen, og de kommer vraltende, da de ser mig med vandkanden.
Ude på markvejen tager jeg linen af hundene og de løber vanen tro gøende ned til naboens lille skov, hvor ravnene flyver ud over dem.
Dagens drilleri, ravnene flyver lavt over hundene, som om de er del af en fangeleg, og hundene løber gøende under de drillende fugle.
Lidt længere på turen kan jeg fornemme en skygge over mig, bagfra. Det er havørnen som lavt flyver os.
Ja det var her, jeg skulle have haft fotoapparatet med, eller mobilen klar. Men det er lettere sagt end gjort iklædt vintertøj.
Det vigtigste er også billedet på nethinden, som bliver lagret i hovedet, og for mit vedkommende ofte ender på papir.
Videre på turen letter vi 7 krikænder i den lille afvandingskanal normalt kaldet midterrenden, der må være så meget gennemløb, at den kun er halvt tilfrosset.
Tre rådyr på den ene side af kanalen og fire på den anden side, inden vi begynder hjemturen, og vi når det stykke, hvor jeg har hundene fri.
Deres friløb er af tilpasset hensynet til jægerne i området.

Det er dagen før fastelavn og valentines dag.
Jeg går og tænker på Garry Kasparovs bog Winter is coming. Det er vinter i overført betydning. Hvordan Vladimir Putin er kommet fra KGB til præsidentembedet. Hvordan han har ledt Rusland væk fra en demokratisk vej, hvordan hans styre er blevet en trussel mod det liberale demokrati, vi kender, mod den globale verden vi troede ville føre til bedre tider efter den kolde krig.
Og Putins civile fremtræden og hans penge korrumperer den verden, vi lever i.
Det er jo ikke mindre aktuelt i dag, hvor jeg ved, hvor stor en trussel Putin er mod alle, som er kritisk over for hans magt og hans kleptokrati.
Det er svært at forstå, når jeg hører frostsneen knirke under mine vandrestøvler, solen skinner fra en blå himmel, og hundene løber legende i sneen.
I Ukraine sidder soldater lige nu i en frossen skyttegrav i dækning for Putins snigskytter, her har Putin fået lov til at skabe endnu en frossen krig, der nu har varet i snart 7 år, så han hele tiden kan gerere Ukraines vej mod et europæisk demokrati.


EN KOLD TID
knirkende fodtrin
i frostsne. Vinteren er
kommet Kasparov

Ingen kommentarer: