mandag den 8. februar 2021

Anmeldelse af Blomsterne og Bierne http://www.nytfokus.nu/nummer-17/blomsterne-og-bierne/

Blomsterne og bierne

"Blomsterne og bierne" fortæller på sin egen jævne måde, hvor vigtigt det er at passe på vores alle sammens natur, og at den slags som regel starter i det små. Læs anmeldelse her.

Af Bettina Obling og Magne Pihl

Bogen Blomsterne og bierne rummer en fortælling, der virkelig vinder i længden. Den fortæller på sin egen jævne måde, hvor vigtigt det er at passe på vores alle sammens natur, og at den slags som regel starter i det små. Gennem små anekdoter og personlige oplevelser sætter bogen fokus på alt det, vi kan opleve – også på Fyn, hvor forfatteren bor – hvis bare vi alle bruger vores øjne og får næsen op fra mobiltelefonen. Men desværre også, hvad vi er ved at miste, medmindre vi lærer at elske vores egne små oaser og de små dyr, bier og insekter. Hvad enten vi kan se den gavn, de gør, eller ej.

Blomsterne og bierne bliver gennem hele bogen brugt som symboler på noget højere og mere end bare som noget flora og fauna, der ikke er meget bevendt. Det er med til at give bogen en rød tråd, der gennemsyrer den højere tematik og udviser en naturglæde i højeste potens, der er med til at understrege vigtigheden i bogens budskab. Den bevæger sig både langt omkring og især omkring det mest lokale, der har en særlig plads i forfatterens hjerte, og det er noget, man aldrig bliver i tvivl om. Det kommer til udtryk i forfatterens mange gåture med sine to fårehunde. Det kunne være kørt lidt langt ud, men er egentlig bare med til at gøre naturen og vigtigheden af bevarelsen til noget langt mere jordnært og dermed noget, som ikke bliver så vidtløftigt og noget, som alle kan forstå.

Bogen er retrospektivt visionær, krydret med en mentalitet om, at noget helt klart var bedre ”i gamle dage”. Den er stille og lavmælt uden de store voluminøse beskrivelser, men samtidig meget indtrængende, uden dog at pege fingre. Der er masser af gode lavpraktiske råd og oplysninger om, hvad man kan bruge nogle af de mange blomster og planter til, der stadigvæk findes i vores natur. Der følger endda en enkelt opskrift med, som i disse tider går fint i tråd med bæredygtig livsstil og selvforsyning i det små.

Bogen fortæller også om udryddelse af arter – med agerhønen som eksempel, og dermed iblander den politik på et lavpraktisk plan med kig til, hvilken tankegang de måske skulle have mere af inde på Christiansborg. Dette sker ved, at forfatteren også kommer ind på invasive arter, den bringer tråde frem vedrørende kemikritik med konkret kritik af industrilandbruget og den høje brug af sprøjtemidler, og hvad det gør ved vores drikkevand, åer, vandløb samt øvrige natur. Men heller ikke mikroplast-problematikken går ram forbi.

Alt i alt et kærkomment indlæg i debatten om vigtigheden af vores natur krydret med små haiku-agtige digte og nogle helt igennem flotte, flotte billeder, der fortjener et langt større format end A5. Målet for forfatteren har helt klart været at inspirere folk til at se og finde, og måske lave deres egne, små oaser, som i den grad vil være overkommelige og tiltrængte. Og videre skubbe til holdningen til vores natur og miljø. En oplagt (jule)gave til enhver naturelsker – og dem, der burde være/blive det. Med en kærlig opfordring både fra anmeldernes og forfatterens side.

Bjarne Kim Pedersen

Blomsterne og bierne

120 sider