torsdag den 21. marts 2024

21.03.2024 VERDENS POESIDAG

21.03.2024 VERDENS POESIDAG

Jeg har skrevet så mange ord
om verden,
jeg vil helst skrive digte
om kærligheden
om det smukke
jeg ser i en solopgang,
det guld ingen kan eje
eller stjæle.

Men verden trænger sig på
jeg kan ikke
lukke øjnene
for det mørke der truer
os fra øst.

Jeg vil gerne tænde lys
som sammen med jer
bliver en flammende ild mod
mørket fra øst
og bagefter
bliver lyset til en evig flamme
på verdens poesidag
der brænder
for alle de digtere

der er blevet dræbt
fordi de skrev deres digte
på ukrainsk
en kultur Putin-russerne
forsøger at udrydde.

Ekkoer fra historien
ekkoer fra den henrettede

renæssance og de andre ukrainske digtere
russerne henrettede.

VASYL STUS
Stus blev dræbt i Perm
men hans ukrainske ord
overlevede










Ingen kommentarer: