søndag den 8. maj 2022

08.05.2022 8. MAJ I UKRAINE

 

08.05.2022 8.MAJ I UKRAINE

Første gang
jeg satte foden
på ukrainsk jord
var en 8. maj.
En ven satte straks
en stofvalmue
på mit bryst.
Ottende maj dagen for
minde og forsoning
det var virkelig forsoning dengang
jeg skrev.

KYIV VALMUER
sejrsparaden i
Kyiv en fredsmarch med plads
til hadets striber.

8. års krig

og et mål om ”Endlösung”
med forsøg på udslettelse af alt ukrainsk
gør minderne
levende
og forsoningen med
Putinrusserne
skal først forbi
en krigsforbryderdomstol.

Forsoningen
bliver ikke bedre af
at tyskerne har forbudt
ukrainske symboler i de her dage
husk lige på de blågule flag i Danmark

den fjerde maj,
måske ville jeg blive anholdt
med den tryzub jeg
bærer i en halskæde.

Kære tyskere
der er krig i Europa
et halvt hagekors hærger
og begår krigsforbrydelser
i Ukraine.
I må vælge
om I vil
støtte kampen
for et frit Ukraine
eller I
igen vil betale for
Putins hademarch
på en ’Minde og Forsoningsdag!’








Ingen kommentarer: