tirsdag den 1. februar 2022

Støt kampen for demokrati Nordjyske 02.02.2022 (Svar til Asta Bjerre)


 

Til Asta Bjerre
Det er en skam, at du ikke vil besøge Ukraine.
Du siger at Ukraine er korrupt. Ja, i forhold til os, men der er gode kræfter som kæmper mod korruptionen, og hvis du kigger på korruptionsbarometeret ligger de noget bedre end Rusland.
Danmark er en stor spiller i arbejdet med at støtte demokratiet i Ukraine. Dansk Kulturinstitut og Dansk Ungdoms Fællesråd er gået sammen om at skabe et nyt ungdomshus i Kyiv, som skal styrke demokratisk deltagelse blandt ukrainske unge og forbinde dem med unge fra Danmark. Jeg har på mine rejser mødtes med ukrainere, der arbejder med den demokratiske udvikling i landet. Mine bøger Min Maidan Affære og Der er helte skal også ses som en dansk stemme som støtter denne udvikling. Jeg deltager også i en støtte til de demokratiske kræfter der kæmper for demokratiet i Belarus.
Til valgene i Ukraine er der danske og andre udenlandske observatører i modsætning til de seneste russiske valg.
Du trækker også nazikortet mod Ukraine, under 2. verdenskrig blødte Ukraine flere dræbte end Rusland (det gjorde Belarus også), de faldt vel at mærke på allieret side, eller som ofre for tyske krigshandlinger. Efter krigen kæmpede ukrainere mod den russiske besættelse, de blev af Sovjet kaldt for fascister, men var modstandsfolk, som kæmpede mod Sovjet i flere af de østeuropæiske lande. Deres historie er blevet fornægtet, men læs den finsk estiske forfatter Sofi Oksanen.
Asta, du rammer forbi, når du beskylder mig for at være antirussisk. Jeg havde en fin kontakt med Anna Politkovskaja, hun modtog min bog Aktindsigt (dansk/russisk) da hun i 2004 var i Danmark for at modtage en fredspris, inden hun i blev myrdet i 2006.
En anden oppositionspolitiker Nemtsov blev dræbt 27. februar 2015. netop som han var ved at være klar med sin rapport om Putins angreb på Ukraine.
Jeg sætter stor pris på mine russiske venner, de er desværre også bekymrede for Putins magt og hans hemmelige tjenester. En af mine gode russiske venner levede i to år under dæknavn fordi det ville være farligt for ham hvis hans rigtige identitet blev opdaget.
Til vores første møde, hvor jeg via mit hverv som kontaktperson i Dansk Forfatterforening blev bedt om at møde ham, gik vi en tur ned mod Odense havn. En bil kørte over en lille tom juicekarton og det gav et knald. Han landede os begge to i dækning, fordi han troede vi blev skudt på. Hans angst er reel, så jo, jeg har et godt forhold til mange russere, men jeg har også stået flere gange og holdt tale foran den russiske ambassade. Den ene gang sammen med både Holger K. Nielsen, senere dansk udenrigsminister og Imam Abdul Wahid Pedersen.
Trist at høre dig gentage Putins propagandasnak om alle nazisterne i Ukraine. Jeg gentager gerne, Ukraine har en jødisk præsident, flere af deres helte i krigen mod Putins invasion er muslimer.
Se på hvem der er valgt ind i det ukrainske parlament Radaen, vi har mange flere højreorienterede valgt ind i Folketinget!
Jeg møder og debatterer med mange flere højreorienterede i Danmark end i Ukraine.
De har deerimod mange nationalister, der vil ofre deres liv for et frit Ukraine. Du antyder, at de skulle have et nazisymbol i deres flag. Deres flag er gult og blåt og deres våbenskjold, trezyb, har Putins medier kaldt et nazisymbol, men her rammer du også forbi Asta. Trezybben er lige så gammel som vores Dannebrog. Kort fortalt er det kendt fra ca. År 1000, hvor det blev brugt som våbenmærke af Volodymyr the Great.
Og den frie ukrainske stat der blev dannet i 1918 brugte trezyb. Jeg bærer selv et, som jeg har fået foræret af en ukrainsk dreng i Kyjiv. Trezybben betyder mindst lige så meget for ukrainere som Dannebrog for os. Bare fordi Dansk Folkeparti (mis)bruger Dannebrog bliver vores flag jo ikke til et højreorienteret symbol.
Det, at jeg bærer det om min hals, gjorde at jeg blev nægtet adgang til den russisk ortodokse kirke i Wiesbaden for et par år siden, jeg troede først at det var min hat, og var allerede på vej til at tage hatten af, da hun pegede på min Trezyb og viste mig mod udgangen.


Ingen kommentarer: