fredag den 25. februar 2022

Digtdagbog 2022 *

 25.02.2021

det er sønnens fødselsdag
men inden
flaget hejses
strømmer billederne ind med
angreb på Kyjiv.
Det er Europa 2022
en gal mand angriber
et andet land
for at afsætte præsidenten,
Putin har også
stjålet
illiberalisterne, de stakler
jeg hørte at hans normale
støtter på det
ekstreme højre
og ekstreme venstre
ikke mere støtter ham,
måske er det bare rygter...
Hans tanker er syge
og det bliver endnu
værre
når han siger han
vil indføre demokratiet
og få valgt en
ny præsident.
Gad vist
om de russiske drenge
i front
er klar over at de skal
dø for en gal mand.
Jeg så deres
bange øjne
de unge der havde
overgivet sig til
ukrainerne,
der med blå gule farver
kæmper for deres land.
Nu vil jeg gå ud
og hejse
flaget
for min egen søn.

*Jeg skrev digtdagbog omkring årtusindskiftet da den nyindsatte russiske præsident efter at have sprængt egne højhuse i luften, angreb Tjetjenien.
I går morges genstartede jeg en digtdagbog. Nogle vil blive delt, andre vil indtil videre blive i dagbogen.
Sidst endte det i bogen Aktindsigt der først udkom som teksdelen til en Art Performance i samarbejde med den hollandske fotograf Eddy van Wessel.
Aktindsigt udkom i 2002 i en dansk/russisk udgave oversat til russisk af ukraineren Viktor Omkvist.
Forsidetegningen er lavet af vores datter Astrid Bjerregaard, hun var ikke helt tilfreds, da jeg bad hende "amputere" prinsessens ene ben.
Forsidebilledet blev senere brugt som gave til den daværende Prinsesse Alexandra fra foreningen Danmark mod Landminer.
Historien hænger desværre sammen Putin landminer hærger nu mange andre steder og ikke mindst i Ukraine.



Ingen kommentarer: