lørdag den 15. juli 2023

15.07.2012 KOMME HJEM

15.07.2023 KOMME HJEM

Jeg har skrevet breve
til Nelson Mandela.
Jeg har skrevet breve
til Rolf Mainz.
Det var dengang
Amnesty International
gjorde en forskel.

Jeg har venner
der sad i de
serbiske KZ-lejre.

Jeg har venner
som kæmpede
i Grosnyjs ruiner
og ikke kan komme hjem
før Kadyrov og hans styre er fjernet.

Jeg skrev ord
om helikopterpiloten
der blev bortført til Rusland
og vi sendte lysballoner
på en hendes fødselsdag,
et håb om hjemkomst.

Jeg har skrevet
og talt så meget om
Oleg Sentsov
der kom hjem fra Gulag
og aldrig mere
vil stave sit navn på russisk,
Oleh Sentsov tilllykke med fødselsdagen
og den franske orden du modtog i går
sammen med Oksana Zabuzhko.
God bedring med
de skader du fik ved fronten.

Der er mange som kommer hjem
og endnu flere
der skal hentes hjem
fra de russiske lejre.

Giv dem tid.
Giv dem styrke
til at komme helt hjem
fra det russiske helvede.

Jeg bøjer hovedet
og holder hånden
over mit hjerte
for de ukrainske helte...
Ще не вмерли України ні Слава ні Воля









Ingen kommentarer: