tirsdag den 21. marts 2023

21.03.2023 VERDENS POESIDAG

21.03.2023 VERDENS POESIDAG

Siden 1999
har 21. marts været
Verdens PoesiDag

Første gang jeg oversatte
og brugte andres digte på denne dag
var det Pussy Riot i 2013
hvor jeg læste til deres sang.

Det var vist efter denne aften
min forfatterven Martin Jensen
anbefalede Timothy Snyder og hans Bloodlands
det var også lige før
jeg mødte inguseteren Magomed
der hjalp mig gennem
Værdighedsrevolutionen ind til
Ukrainsk kultur.

I år er det min oversættelse af Vasyl Symonenkos digt

Ved du, at du er et menneske?
Ved du det eller ej?
Dit smil er kun dit
Din smerte er kun din
Dine øjne er kun dine.

I morgen er du her ikke mere
I morgen i dette velsignede land
Andre vil løbe og grine,
Andre vil føle og elske -
Gode mennesker og dårlige, min ven

I dag er hele verden for dig
Søer, lunde, enge.
Skynd dig at leve,
Skynd dig at elske -
Lev, sov ikke fra det

Fordi du på denne jord er et menneske,
uanset om du vil det eller ej -
Dit smil er helt specielt for dig
Din smerte er helt speciel for dig
Dine øjne har ingen andre mennesker.


https://www.youtube.com/watch?v=qjxtxUSpdoA
i denne youtube version er min oversættelse sat ind som dansk undertekst.








Ingen kommentarer: