tirsdag den 17. november 2020

Blomsterne og Bierne

 I dag udkommer min nye bog Blomsterne og Bierne
Den kan købes/bestilles hos din boghandler, netboghandlerne eller bestilles på post@ravnerockforlaget.dk

 



BLOMSTERNE OG BIERNE af BJARNE KIM PEDERSEN

120 sider - 165 kr. ISBN: 978-87-93272-89-7

Udkommer 18. november



Forfatteren skriver om bogen:
”De første ord til Blomsterne og Bierne blev skrevet som et læserindlæg i Fyens Stiftstidende. Jeg havde set, hvordan bierne havde fundet en oase i vores snebær.
Det her er ikke en bog fyldt med kritiske mini essay eller haibuninspirerede tekster om vores grønne ørken.
I stedet har jeg skrevet om de oaser, jeg finder blandt andet i vores egen have, der er ret vild med vilje.
Jeg er født på Gauerslund Mark, vokset op i Ungersbjerge midt i de store skove, og bor nu på Egense Mark på Nordfyn.

Men har også boet 10 år i byer.

Min far stoppede som frilandsgartner, da det ikke mere kunne svare sig.

Jeg har altså en stor del af mit liv levet i det nogle kalder udkants Danmark, det er også herude, at størstedelen af vores landbrugsvarer bliver produceret.

Jeg bevæger mig hver dag rundt i den grønne ørken, her til morgen fulgt af 5 ravne som fløj og drillede vores to fårehunde.

Bogen her kigger på de oaser, jeg finder i vores vild med vilje have, vi har også et stykke velklippet plæne. Plus alle de andre steder, og ideer til, hvor andre kan finde og skabe oaser.

Og et håb om at vi sammen kan finde og skabe flere vilde oaser i vores natur.

Det er miniessay med et twit eller haikudigt (eller haibun haikudigt plus tekst). De små digte er så gode til at formidle stemninger.”

De små essay er bundet sammen af, eller skilt af foto. Bagerst i bogen en liste over hvilke billeder der af taget af forskellige fotografer.
Forfatteren har skrevet andre bøger om natur: Odden & Fjorden, Rundt om Enebærodde, Inddæmningerne ved Odense Fjord, Hr. Længste Ben, Piratfiskerne, Geddedræberne.
Han er guide/fortæller på hestevognsture på Enebærodde og gåture langs inddæmningerne ved Odense Fjord.


(Bjarne Kim Pedersen sammen med fotograferne Birgitte Bjerregaard, Signe Bjerregaard Pedersen og Thyge Bjerregaard Pedersen foto Astrid Bjerregaard )

KVASHEGN

Vores børn kalder det hippiehegnet. Men det vil nok være mere korrekt at kalde det ’Den Fynske landsby’ hegn. Det var der, jeg først så det udført.
Vi havde en stor stak grene liggende. Tidligere havde vi geder i husstanden, og de fik alle afskårne grene.
I første omgang tænkte vi på at brænde grenstakken, men neeej! Leje en flishugger, det var lidt dyrt, eller vi kunne låne en i nabolaget mod, at ejeren fik flisen til afbrænding i fyret.
I stedet blev det et gammeldags kvashegn.
Bank eller bor nogle stolper ned i rækker med 60 cm imellem rækkerne og en afstand af 1,50 meter.
Gerne forskudt.
Stabl kvas fra afklippede buske og træer mellem stolperne.
Det er en ren fornøjelse at være hopper på hegnet, når de afklippede grene skal mases sammen.
Hegnet bliver et smukt element i haven og et godt sted for insekter, småfugle og smådyr.

DEN OVERVÆGTIGE HOBBIT
hoppe på hegnet
skabe en venlig grænse
til naboerne




(Foto Birgitte Bjerregaard)





PÅ EN SORT FREDAG 

Så blev bæredygtigheden lige sparket til hjørne af reklamens magt. 
Jeg kørte forbi Rosengårdscentret, det var kaostrafik. Dumme jeg, hvorfor skulle jeg denne vej på en Black Friday midt på eftermiddagen.
Ikke noget med fridays for future! Ikke noget med at tænke på stigende vandstand!
Ikke noget med at tænke på insekterne, bare vi får poten i honningkrukken! Og omsætningen sætter sikkert ny rekord.
Har du tænkt på alle de gule og sorte hvepsefarver, der er på overbudsskiltene?
Tænker du på klimaet, når dankortet gløder i overbud af elektroniske unødvendigheder? 
Når æblet i paradiset er den nyeste nye model?
Måske er vi heldige, at se nogle skoleelever med et skilt på vores vej.
#Klimastrejke #FridaysForFuture
Skal du måske lørdag morgen ind og købe aflad med en klimakompensation? 

FREDAG FOR FORBRUG
den sorte fredag 
i november slår von Ands
bæredygtighed




(Foto Thyge Bjerregaard Pedersen)



Ingen kommentarer: