torsdag den 23. januar 2014

Euromaidan Poem Mor jeg er nu ekstremist


MOR JEG ER NU EN EKSTREMIST
af Olga Perekhrest, dansk af Bjarne Kim Pedersen

Hej mor, jeg er en ekstremist
klædt i gul blåt flag
Jeg har spærret broerne med kæder til at låse
Jeg var med på bilturen til Mezhyhirya-residensen

Du ved mor, jeg er - en ekstremist
synger: "heltemod er ikke udryddet endnu"
jeg tror på helte,
jeg er hærget af nattetimers debatter
med ultra-højre og venstreorienterede.

Mor, jeg er nu en ekstremist
vores slogans - barske og hårde
vores hjelme, masker og tørklæder
alt dette kan være årsagen
jeg kan blive sendt 10 år i fængsel
væk fra hjemmet, på stand by


jeg vil ikke komme ind fra kulden
Systemet har særlige evner
til at brække vores pigge og ribben
så i dag er vores største mål
at redde vennerne fra den magt, der dræber
hvilken mening er der i at være tavse
jeg har intet at tabe, i det mindste.

Så mor - nu er jeg EN EKSTREMIST

se mere her: http://maidantranslations.wordpress.com/?s=maidan+poem


Ingen kommentarer: