søndag den 13. januar 2008

Nyt Knivoverfald

Endnu en morgen med nyt fra radioen. En ny dag et nyt knivoverfald sidste nat.
Digtet herunder er fra bogen OG VERDEN TRÆNGER SIG PÅ digte for unge og deres forældre
Jeg skrev digtet efter jeg sad på skadestuen, da en knivdræbt blev kørt gennem rummet. Lugten af blod blev hængende længe efter.

SIDSTE STIK

Voldsom storm
der raser blandt mennesker,
rasende driver skyerne
og vinden river i stykker.

Det er altid de andre
vi ser
blive ramt
og det er lidt spændende
sådan på afstand.
Men lugten
af varmt blod bliver hængende
længe efter
de har båret offeret bort
og sterile handsker
har vasket pletterne væk fra overfladen.

Billederne
kommer tilbage
og kræver prime time
uafbrudt.
Hele tiden
den samme rækkefølge
altid
er det betjenten i uniform
der lukker
forestillingen
og går ud gennem døren
ved siden af
den dræbtes familie
og tårerne
drypper på fliserne.

Længe
kan jeg se de våde pletter,
langsomt
tørre
ind
og til sidst forsvinde helt.

Udenfor stormer det stadig,
vinden river
de smukke efterårsfarver af træerne,
som om
intet var sket.

Min hånd er bundet ind
og aviserne
har forsidehistorien i morgen.
måske
med et billede
af knivstikkeren.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Dine ord er fede.
Men hvad hjælper det?
Digterens ord mod knive.
ha!

Bjarne sagde ...

Kære Anonyme
Nej ord kan måske ikke stoppe knive.
Det kan overvågning heller ikke.
Vi skal ind og have ændret indstillingen hos de folk som går med knive.
Nogle af dem gør det for at have magt, udstråle lidt mere han.
Andre gør det for at forsvare sig selv.
Ingen af grundene er i orden. Det er faktisk kun i orden at bruge kniv når den skal bruges til noget praktisk. Hvis man er jæger, fisker, friluftsmenneske. Eller hvis du har en multifunktionskniv, som er et stykke praktisk værktøj.
Men ikke når du går i byen.
Og ja, de som lytter til mine ord. Det kan måske flytte lidt rundt på det man tror.
Om ikke andet så hos forældrene, vennerne, kæresterne osv.
Jeg skriver også fordi jeg har noget på hjertet, noget som jeg gerne vil af med og give en kunstnerisk form.
Bagefter er det kun rigtig godt hvis andre også kan bruge det.
Mit lille digt.

mobbe sms
ord der bliver stående
langt forbi vreden

bliver faktisk brugt på mange skoler og andre steder. Og digtvideoen har været set af ret mange på www.youtube.com
Bjarne

Anonym sagde ...

Kære anonyme
Det er netop ord, der nytter. Hvordan skal vi flytte holdnínger uden ord. Også andre steder i verden bruges ordene mod volden. Andre steder, hvor unger vogter kvæg med macheter ved hoften, er det også ord, der skal overbevise de unge om, at vold er en spiral, der fortsætter. Det er også ord, der skal beskrive fordelen ved fravær af vold. Ord, der skal beskrive, hvordan man når til at kunne vogte kvæg uden frygt. Hvis jeg ikke bruger ord, hvordan skal jeg så stoppe volden i verden.
Digterens ord giver stof til eftertanke, og det er eftertanken i mennesket, der skal redde os alle.

gitte212 sagde ...

Puha dit digt går lige ind og rammer.
jeg har lagt på den båre, men kunne dog rejse mig igen, efter 4 1/2 timers operation og over 200 sting og hele højre arm ødelagt....
Du kunne se tårene tørre ind på gulvet, mine tårer tørre aldrig ind, men ingen ser dem, da de løber inde i sjælen
Dem der går med knive skulle tvinges til at møde et kniv offer, så kunne de måske få et lille indblik i hvad de kan gør af skade og hvor nemt de kan ødelægge et liv

Bjarne sagde ...

Kære Gitte
Jeg er glad for at det rammer, ikke dig men det der sker.
Jeg er heldigvis aldrig selv blevet ramt af våben kun af slag.
Inden jeg blev fuldtidsforfatter var jeg i en del år klubleder og havde fat i en hel masse rødder.
Jeg har stået i den situation, hvor jeg kendte både offer og gerningsmand.
Du har fuldstændig ret, der burde altid forsøges en kontakt og konfrontation. Hvis den der fører kniven er inden for pædagogisk rækkevidde, og her har jeg selv rakt langt.
Se også på youtube hvor jeg har digt og video Antonio.
Mange hilsner
Bjarne